Gödöllői kisvasút 1. rész
A Gödöllői Arburétumban van. Ez a terület a valkói erdészethez tartozik, tulajdos a Pilisi Parkerdő Zrt. A jelenlegi üzemvezető úgy gondolta, hogy életének része kell, hogy legyen egy kisvasút fölépítése és a jövőbeli üzemeltetése. Egy 20-as évei elején járó fiataltól eléggé meglepő ötlet...Több próbálkozás után a Pilisi Parkerdő Zrt. volt aki kedvezően válaszolt egy korábbi megkeresésre. Az erdészet akkoriban (2014/2015) kapta meg a Gödöllői Arborétumot, ahol maguk is gondolkozatak egy kisvasúton. Kapóra jött Kardos Zoltán ajánlata, akinek így régi álma teljesült. Így indult el a kisvasút építése. Megalakult az Erdei Vasútért Egyesület, lehetséges nyomvonalak felkutatása után elkészültek a tervek, majd lekerültek a vágány első méterei fűtőházban. Először a Karlik akkumulátoros mozdony érkezett Kemencéről, tulajdonosa Tóth András. Ezután egy Diósdról eredetileg teherszállításra használt kiskocsik érkeztek. A mozdony felújítása megkezdődött és a kocsikat személyszállító kocsikká alakították. Ezekből 3db 6 személyes, 1db 8 személyes és 1db 6 személyes, fékes változat készült. A vasútra érkezett 3 db bányanépeskocsi is, ezek felújítása jelenleg is folyik. Némi tárgyálások után az üzemvezető UE-28-as mozdonya is megérkezett a Kemencei Erdei Múzeumvasútról. Felújításán jelenleg is dolgoznak.
Közben egy másik vasútbarát saját El-9 mozdonyát elhozta Kemencéről, azóta ezt felújították és átalakították megbízhatóbb rúgózási redszerűre, új, módosított áttételű, teljesen hangtalan hajtóműveket kapott. A villamnymotorok is megújultak. Jelenleg ez a leggyakrabban haszált és legmegbízhatóbb mozdony. Hosszú távon is számítanak rá.
Fotó: Facebook
Nyomvonaltervek
A gödöllői vidéken nem volt korábban kisvasút, így az Isaszegi út mentén elterülő arborétumban sem. Több tárgyalás után alakult ki az hogy melyik épület lehet a fűtőház, illetve milyen területet tud biztosítani a Piliserdő Zrt. az építendő kisvasút számára. A nyomvonal kialakításánál szempont volt, hogy a közeli Gödöllő-Állami telepek vasúti megállóhellyel összeköttetés létesüljön az Arborétum felől. A kijelölt fűtőház az arborétum szélén van. A kisvasút egyik végpontja is itt lesz. Innen az Arborétum leglátogatottabb része, a Körrét mellett jobbra fordulva haladna tovább a Gödöllő-Állami telepek nagyvasúti megállóhelyig. Így a vonalszakasz nagyobbbik része kivezet az arborétumból, egy hatalmas rét mellett, egy sűrű erdős részen keresztül. Támogatókkal együtt a kisvasút csapatában felmerült az is, hogy érdemes lehet a kisvasutat a környező településrészekkel, látnivalókkal összekötni. A sínek egymástól való távolsága(nyomtáv) 600 mm, mely megegyezik a bányavasutakon legjobban eltejedt nyomtávval, azonban erdei vasutakon ritkaság számba megy ez a nyomtáv. Ez lesz az országban a 3. ilyen vasút. Emiatt a mozdonyok és kocsik jóval kisebbek a megszokottnál. Majdnem olyan mint egy szabadtéri terepasztal.
A vasút építését sokan támogatják, magánszemélyek, Gödöllő város és kisebb-nagyobb cégek.
Egy kis reklám és a támogatók
Sokan társadalmi munkában segítenek a vágányok fektetésében, járművek felújításában, karbantartásában, a telephely kialakításában. Csemete-rét állomás(Facebook) A kihúzó(Facebook) (Facebook) (Facebook)
(Facebook)
A cikk megírásában nyújtott segítségéért köszönet illeti Tóth Andrást!