Új magyar kisvasúti forgóváz
Egy új, korszerű, keskeny nyomközű, hajtott forgóváz prototípusa készült el a fehérvári üzemben.
A kisvasutak fejlesztési feladataira az utóbbi években készült koncepciók mindegyikében nagy hangsúlyt fektettek az ökoturisztikai szerepre és az ezzel járó feladatok növekedésére; ennek fontos feltétele a vasúti pálya és a járműpark megújítása. Új kisvasúti járművek gyártásához azonban Magyarországon mindeddig nem állt rendelkezésre az egyik legfontosabb egység: a korszerű, keskeny nyomközű, hajtott futómű (forgóváz). A most bemutatott fejlesztésnek hála a MÁV Vagonnál évtizedek alatt felhalmozódott szaktudás, tapasztalat a hazai kisvasutak számára is elérhetővé, hasznosíthatóvá vált, Szilvásváradtól Csömödérig, Mesztegnyőtől Királyrétig – áll a MÁV közleményében.
Az Invent Mérnökiroda Kft. a korszerű, keskeny nyomközű, hajtott forgóvázak hiányát felismerve pályázott hajtott forgóváz prototípusának kifejlesztésére és legyártására, és nyert támogatást a GINOP-2.1.7-15-2016-00424 számú pályázattal.
A kifejlesztett forgóváz főbb jellemzői:
- karbantartási igénye alacsony;
- kis tömegű (ezen belül minimálisra csökkentett a rugózatlan tömeg);
- többlépcsős rugózásának köszönhetően kíméli a vasúti pályát;
- „terepjáró”, azaz jól alkalmazkodik a különböző, eltérő állapotú vasúti pályákhoz; megfelelő futásbiztonságot és utaskomfortot biztosít;
- a hajtott és a futó forgóvázak legtöbb elemének azonossága biztosított;
- kialakítása környezetbarát, zajszintje alacsony;
- zárt, illetve javított tömítéssel lezárt kenőanyagterek jellemzik.
A prototípus forgóvázalkatrészeinek gyártás-előkészítését, gyártását és a forgóváz összeszerelését a komoly forgóvázgyártói múlttal rendelkező (és természetesen a szükséges gyártói tanúsításokkal is rendelkező) MÁV Vagon Kft. végezte Székesfehérváron. A gyártáshoz szükséges speciális eszközök, így a hossz- és kereszttartó hegesztőkészülékek, illetve a forgóvázkeret-hegesztő készülék szintén a MÁV Vagonnál készültek.
Írja az Iho.hu