Magyarországi kisvasúti vontatójárművek 4. rész
Íme a 4.!
Karlik
A Leipziger Unternehmen Adolf Bleichert & Co. gyártotta eredetileg az 1930-as években, majd később Lengyelországban és a Szovjetunióban is gyártották. Egy példány van belőle, jelenleg felújítás alatt, Gödöllőn fog közlekedni.Akkumulátoros bányamozdony.
Még Kemencén
El-9
A VEB Lokomotivbau Elektrotechnische Werke gyártotta először Hennigsdorfban, majd a gyártást áthelyezték Göllingenbe, a VEB Inducal gyárba. 1948-tól egészen 1989-ig gyártották, összesen 1703 példányt. Mivel eleinte ott készült ahol a budapesti HÉV-ek többsége, ezért nagyobb sebességnél a hangja hasonlít a HÉV-ekére. Ma Kemencén és Gödöllőn van 1-1 darab. Akkumulátoros bányamozdony.
BM-50
A Budapesti Mélyfúró- és Bányagépgyár gyártotta 1960 és 1972 között, kb. 100 darabot. Dízelmotoros bányamozdony. Ma 4 darab van meg, a Kemencén lévő üzemképes, valamint egy üzemképtelen Diósdon, egy kiállítva Csolnokon, egy pedig egyes források szerint Visontán, más források szerint Gyöngyösön kiállítva.
Sd-9
Az ÉPGÉP gyártotta. Eredetileg dízelmotorosak. Kettőt azonban akkumulátoros üzeművé alakítottak át.Ezek a Kemencei Erdei vasúton vannak, az egyik üzemképes.
B-26
A Szállítóberendezések Gyára gyártotta, kb. 100 darabot. Ma már csak egy darab van a LÁEV-en.
Mv Kuli
Az Építőiparanyagi Gépjavító vállalat gyártotta az 1950-es és az 1960-as években. Legfőképpen iparvasutakon alkalmazták. Ma Kemencén van több példány.
Ferrari Kemencén
BME-50
Dízel-elektromos mozdony. Valószínűleg SKODA motorja van. Beceneve Gebus, Bömbi. SZobon és Debrecenben van 1-1 darab.
Debrecen
Szob
Fotók: Google
Az 5., gőzmozdonyokról szóló, befejező rész következik!